Historia marek BMW i Volkswagen

BMW (Bayerische Motoren Werke) i Volkswagen to niemieckie marki samochodów, które zdobyły uznanie na całym świecie za swoją innowacyjność, jakość i wydajność. Obie marki mają swoją własną bogatą historię, która przyczyniła się do ich dzisiejszego sukcesu na rynku.

Historia marki Volkswagen sięga lat '30 XX wieku, kiedy to niemiecki inżynier Ferdinand Porsche opracował koncepcję taniego i niezawodnego samochodu dla mas. Projekt nazwany "Volkswagen" (niem. "samochód ludu"), miał być odpowiedzią na potrzeby rosnącego społeczeństwa i rozwijającej się gospodarki Niemiec. W 1937 roku powstała firma Volkswagen (VW), której celem było stworzenie taniego i niezawodnego samochodu dla przeciętnego Niemca. Projekt ten był popierany przez Adolfa Hitlera, który widział w samochodach sposób na poprawę infrastruktury transportowej i mobilność społeczeństwa. Pierwszym modelem Volkswagena był VW Typ 1, znany także jako "Garbus" (Volkswagen Beetle), który stał się jednym z najbardziej rozpoznawalnych samochodów w historii motoryzacji.

Po zakończeniu II wojny światowej obie firmy, BMW i Volkswagen, musiały się zmierzyć z trudnościami związanymi z odbudową fabryk i infrastruktury. BMW wznowiło produkcję motocykli i samochodów, koncentrując się na mniejszych, bardziej efektywnych pojazdach, które odpowiadały potrzebom powojennego rynku. W 1952 roku BMW wprowadziło model 501, który pomógł firmie wrócić na rynek samochodów luksusowych. W 1959 roku BMW było bliskie bankructwa, jednak dzięki inwestycjom Herberta i Haralda Quandtów firma odzyskała stabilność finansową.

Volkswagen również musiał odbudować swoją infrastrukturę po wojnie. Biorąc pod uwagę powojenne realia, VW zdecydowało się skupić na produkcji Garbusa, który stał się symbolem powojennego odrodzenia gospodarczego Niemiec. W 1949 roku powstała Volkswagen of America, co przyczyniło się do ekspansji marki na rynek amerykański i światowy.

W latach '60 i '70 XX wieku zarówno BMW, jak i Volkswagen kontynuowały ekspansję i innowacje. BMW wprowadziło na rynek modele takie jak 2002, które przyczyniły się do rozwoju segmentu sportowych sedanów kompaktowych. W 1972 roku BMW zadebiutowało z modelem serii 5, który stał się jednym z najważniejszych modeli w historii marki. W 1975 roku pojawiła się seria 3, która również odniosła sukces na rynku.

Volkswagen z kolei wprowadził nowe modele, takie jak VW Karmann Ghia, Typ 3, Typ 4 oraz VW Bus, które uzupełniały ofertę Garbusa. Jednak najważniejszym modelem w historii marki było wprowadzenie w 1974 roku Volkswagena Golfa. Golf zastąpił Garbusa jako flagowy model marki i odniósł ogromny sukces na całym świecie. W latach powojennych, BMW kontynuowało produkcję samochodów, wprowadzając nowe modele i rozwijając swoje portfolio. W latach 60. XX wieku, marka zaczęła eksperymentować z różnymi segmentami rynkowymi, wprowadzając takie modele jak sportowy BMW 507, czy luksusowy BMW 501/502.

W 1972 roku BMW wprowadziło do swojej oferty serię 5, która do dziś jest jednym z najważniejszych modeli w portfolio firmy. W kolejnych latach wprowadzone zostały również serie 3, 6 i 7, które stały się fundamentem rynkowej pozycji BMW.

W 1994 roku BMW przejęło brytyjską markę Rover, jednakże eksperyment związany z tym przejęciem nie okazał się sukcesem, co doprowadziło do sprzedaży Rovera w 2000 roku. Jednakże BMW zatrzymało markę Mini, która do dziś jest częścią grupy BMW.

W XXI wieku BMW rozszerzyło swoją ofertę o segmenty SUV-ów, wprowadzając modele X3, X5 oraz X6, a także kontynuowało rozwój technologii związanych z napędem elektrycznym i hybrydowym.

Volkswagen, z niemieckiego "ludowy samochód", to marka o bogatej historii sięgającej 1937 roku. Założona z inicjatywy rządu niemieckiego, kierowanej przez Adolfa Hitlera, celem Volkswagen było dostarczenie taniego i niezawodnego samochodu dla przeciętnego Niemca.

W 1938 roku, pod nadzorem Ferdinanda Porsche, zaprojektowano pierwszy prototyp samochodu, który później stał się legendarnym Volkswagenem Garbus (VW Typ 1). Produkcja seryjna Garbusa rozpoczęła się po II wojnie światowej, pod kontrolą aliantów, którzy przejęli zarząd nad fabryką w Wolfsburgu.

Volkswagen Garbus okazał się ogromnym sukcesem komercyjnym, a jego produkcja trwała aż do 2003 roku. W międzyczasie, w latach 50. XX wieku, Volkswagen wprowadził na rynek kolejne modele: Transporter (T1) oraz Karmann Ghia.

W 1974 roku Volkswagen wprowadził na rynek model Golf, który stał się jednym z najbardziej rozpoznawalnych i bestsellerowych samochodów na świecie. Golf zastąpił Garbusa jako flagowy model marki i kontynuował sukces swojego poprzednika.

Volkswagen kontynuował rozwój swojej oferty, wprowadzając takie modele jak Passat, Golf, Polo i Scirocco w latach '70 XX wieku. Golf, który zastąpił Garbusa jako flagowy model VW, stał się jednym z najbardziej rozpoznawalnych i najlepiej sprzedających się samochodów na świecie. W latach '80 i '90 XX wieku Volkswagen rozszerzył swoje portfolio o kolejne modele, takie jak Jetta, Vento, Corrado czy Sharan. W międzyczasie VW rozbudował swoją działalność o produkcję samochodów luksusowych i sportowych, przejmując marki Audi, Lamborghini, Bentley i Bugatti.

W 1997 roku Volkswagen wprowadził na rynek New Beetle, który był nowoczesnym nawiązaniem do klasycznego Garbusa. Model ten zyskał duże uznanie na rynku i stał się symbolem retrodesignu. W XXI wieku Volkswagen kontynuował ekspansję swojej oferty, wprowadzając na rynek nowe modele, takie jak Touareg, Phaeton, Tiguan, Arteon czy T-Roc. Równocześnie marka koncentrowała się na rozwijaniu technologii związanych z napędem elektrycznym, czego efektem jest wprowadzenie na rynek modeli ID.3 i ID.4.

W 2015 roku Volkswagen znalazł się w centrum uwagi mediów na całym świecie w związku z aferą "Dieselgate", dotyczącą manipulacji wynikami emisji spalin w niektórych modelach z silnikami wysokoprężnymi. Skandal ten zmusił koncern do wypłaty ogromnych odszkodowań oraz przyspieszenia inwestycji w napęd elektryczny.

Dzisiaj Volkswagen jest jednym z największych i najbardziej wpływowych producentów samochodów na świecie. Grupa Volkswagen, do której należą marki takie jak Audi, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Porsche, SEAT, Škoda i Volkswagen, stanowi jeden z najważniejszych graczy na globalnym rynku motoryzacyjnym. Grupa koncentruje się na wprowadzaniu innowacji technologicznych, zrównoważonym rozwoju oraz promowaniu elektromobilności, co ma na celu utrzymanie pozycji lidera w przemyśle samochodowym.