Marketing usług
Polecane: Koszule Brandit
Usługa jest to każda czynność zawierająca w sobie element niematerialności, która polega na oddziaływaniu na klienta lub przedmioty bądź nieruchomości znajdujące się w jego posiadaniu, a która nie powoduje przeniesienia prawa własności. Przeniesienie prawa własności może jednak nastąpić, a świadczenie usługi może być lub też nie być ściśle związana z dobrem materialnym.Philip Kotler rozróżnia 4 grupy ofert:
1) Klasyczne dobro materialne (czysty produkt): mydło, sól itp. Takim produktom nie towarzyszy żadna usługa
2) Dobro materialne wraz z towarzyszącą mu usługą podkreślającą troskę o klienta. Np. komputer
3) Usługa jako element podstawowy w pakiecie z drugorzędnymi, towarzyszącymi jej dobrami i usługami o mniejszym znaczeniu, np. przelot samolotem w I klasie
4) Klasyczna usługa, np. opieka nad dzieckiem i psychoterapia
Cechy usług i ich implikacje dla działalności firmy usługowej.
Cechy usługi |
Ograniczenia |
Sposoby działania firmy |
Brak efektu materialnego |
1. trudno jest poddać próbie i wstępnej ocenie pomysł produktu-usługi, 2. brakuje możliwości opatentowania, 3. trudno jest określić pożądany poziom jakości usługi, 4. promocja jest najbardziej przydatnym narzędziem marketingu, |
1. uwaga zwrócona na korzyści, jakich dostarcza usługa, 2. personalizowanie czynności usługowych, 3. stosowanie marki handlowej usługi, 4. rozwijanie „image” firmy, |
Nierozdzielność usługi z osobą wykonawcy |
1. wymagana jest obecność wykonawcy, 2. dominuje forma sprzedaży bezpośredniej, 3. ograniczona jest skala działania, |
1. zwrócenie uwagi na szybkość pracy usługodawców, 2. szkolenie mniej doświadczonych i wykwalifikowanych pracowników, 3. nauka umiejętności pracy w większych zbiorowościach, |
Nietrwałość usługi |
1. brakuje możliwości maszynowania, 2. występują problemy fluktuacji popytu na usługi, |
1. działanie zmierzające do wzajemnego dopasowania, podaży i popytu (zmiany cen, kształtowanie marki usługi), |
Trudność standaryzowania usługi |
1. standard wykonania usługi zależy od tego kto i kiedy ją świadczy, 2. trudno jest zapewnić określony poziom jakości świadczenia usługi, |
1. uważny dobór personelu usługowego i jego szkolenie, 2. kontrola wykonywanych usług, 3. wprowadzenie mechanizacji pracy, 4. zwracanie uwagi na indywidualne wymagania nabywców usług, |
Produkt – usługa |
Cena usług |
Dystrybucja usług |
Promocja usług |
Personel firmy usługowej |
1) Podstawowa oferta usługowa: - usługa skierowana na człowieka, - usługa skierowana na przedmiot, 2) Usługi dodatkowe - rezerwacje, - doradztwo, - gwarancja, 3) Materialne środki korzystania z usług (środki transportu) 4) Usługi posprzedażowe: - kontrola wykonywania usługi, - przesyłanie informacji (wyciągi z banku), 5) Marka handlowa: - marka „zbiorcza” firmy usługowej, - ochrona znaku lub symbolu firmy, |
1. Formuła ustalania cen usług: - popytowa, - mieszana, 2. Różnicowanie poziomu cen - terminu wykonania, - sezonowości popytu, - miejsca świadczenia, - rodzaju nabywców, 2. Cena jako zachęta: - rabaty, - kredyty, - abonamenty, |
1. Kanały dystrybucji: - sprzedaż bezpośrednia, - sprzedaż pośrednia, 2. Placówki usługowe: - lokalizacja, - czas otwarcia, - wyposażenie, - estetyka, - poziom obsługi, 3. Nowe formy sprzedaży: - automaty bankowe, - karty kredytowe, - czasowe wypożyczanie dóbr,
|
1. Sprzedaż osobista prowadzona przez: - personel bezpośrednio obsługujący nabywców, - akwizytorzy, 2. Reklama: - prasowa, - radiowa, - telewizyjna, - wydawnicza, 3. Public relations. Dobra opinia w otoczeniu 4. Promocja dodatkowa - czasowe nagrody, - rabaty, - premie, 5. Sponsoring (imprezy sportowe), |
1. Personel bezpośrednio obsługujący nabywców: - liczba, - kwalifikacje, - system motywacji, - system szkolnictwa, 2. Obsługa zaplecza (techniczne, organizacyjne), 3. wzajemne kontakty personel – konsument (gdy świadczenie usługi odbywa się z jej konsumpcją). |
Ludzie – personel świadczący usługi i klienci, np. ich wygląd, postawy, umiejętności interpersonalne.
Dowody fizyczne – wszystko począwszy od wyglądu, wystroju, rozkładu miejsca, w którym świadczy się usługi, a skończywszy na broszurach, umundurowaniu, książeczkach czekowych.
Proces – podobnie jak surowce przekształcane są w procesie produkcji w gotowe wyroby, tak i usługi przechodzą proces przekształcenia wkładu w wynik. Proces ten obejmować będzie, między innymi, politykę, procedury, mechanizację, przebieg działań, swobodę personelu i zaangażowanie się klientów.