Metody i formy organizacyjne szkoleń
Polecane: Mental Expert
Jednym z ważnych elementów osiągania wysokiej jakości szkoleń jest posiadanie nowoczesnych środków dydaktycznych. Wśród nich dużym zainteresowaniem cieszą się firmy dydaktyczne. Istotny staje się również wysokiej klasy sprzęt audiowizualny. Nowoczesne komputery i ich oprogramowanie są w wielu wypadkach nośnikiem przeprowadzania wysokiej jakości kursów i szkoleń. Następnym elementem są formy organizacyjne, które powinny być dostosowane do tego typu szkolenia oraz coaching.
Praca w grupie ma znaczną przewagę nad zbiorową, gdyż umożliwia wymianę
poglądów, opinii a także uczy prawidłowego porozumiewania się. Obok form
organizacyjnych szkoleń ważne są metody nauczania. Wyróżniamy
następujący podział:
Ø Metody podające obejmujące:
1. wykład informacyjny
2. pogadankę
3. opowiadanie,
4. opis
5. prelekcję
6. anegdotę
7. odczyt
8. objaśnienie lub wyjaśnienie
Ø Metody problemowe obejmujące:
1. wykład problemowy
2. wykład konwersatoryjny
3. klasyczną metodę problemową
4. metody aktywizujące
Ø Metody programowane:
1. z użyciem komputera
2. z użyciem maszyny dydaktycznej
3. z użyciem podręcznika programowanego
Ø Metody eksponujące obejmujące:
1. pokaz łączony z przeżyciem
2. film
3. sztukę teatralną
4. ekspozycję
Ø Metody praktyczne obejmujące:
1. pokaz z objaśnieniem
2. pokaz z instruktażem
3. ćwiczenia przedmiotowe
4. ćwiczenia laboratoryjne
5. ćwiczenia produkcyjne
6. metoda projektów
7. metoda przewodniego tekstu
Ø Metody aktywizujące:
1. metoda przypadków
2. metoda sytuacyjna
3. inscenizacja
4. gry dydaktyczne
5. seminarium
6. dyskusja dydaktyczna
Ø Gry dydaktyczne:
1. symulacyjne
2. decyzyjne
3. psychologiczne
Ø Dyskusja dydaktyczna:
1. związana z wykładem
2. okrągły stół
3. burza mózgów
4. giełda pomysłów
Z przeprowadzonych obserwacji i badań wynika, że do tej pory najczęściej stosowane są metody słowne, przede wszystkim wykład. Tymczasem ta metoda daje tylko 5% prawidłowego przyswajania wiedzy.
Metody nauczania |
Procent przyswajanej wiedzy |
Wykład |
5% |
Czytanie tekstów |
10% |
Metody audiowizualne |
20% |
Pokaz |
30% |
Dyskusja w grupie |
50% |
Odgrywanie ról ( uczenie się przez działanie ) |
70% |
Uczenie innych |
90% |
W celu osiągnięcia wyższej jakości wykładu należy przestrzegać następujących zasad:
Ø dostosować go do potrzeb i możliwości percepcyjnych słuchaczy
Ø zadbać o jego rzeczowość, by konkretnie wyczerpać zagadnienie
Ø przestrzegać zgodności celów poznawczych z wychowawczymi
Ø ilustrować go pomocami naukowymi
Ø łączyć teorię z praktyką
Ø podawać interesująco
Ø mobilizować uczestników do pracy i działania
Dobre efekty osiąga się metodami sytuacyjnymi. Polegają one na rozpatrywaniu konkretnych sytuacji problemowych zaczerpniętych z praktyki zawodowej. Zaletą ich jest to, że uczestnicy szkolenia ujawniają przed prowadzącym swoje poglądy, postawy, sposób myślenia, konfrontując je z poglądami innych osób. Z kolei metoda ćwiczeń służy kształtowaniu, utrwalaniu umiejętności praktycznych, umysłowych oraz fizyczno – ruchowych.
Nazwa metody |
Realizacja celów dydaktycznych |
Środki dydaktyczne |
Metoda wykładu |
przekazanie nowych informacji, aktualizacja wiadomości |
konspekt, materiały poglądowe |
Metoda dyskusji |
nauczanie poprawnej wymiany informacji, doskonalenie umiejętności argumentowania, postawy tolerancji dla odmiennych poglądów, kształcenie umiejętności analizowania i rozwiązywania problemów, np. sztuki negocjacji |
problemy do dyskusji |
Metoda sytuacyjna |
kształcenie i rozwijanie ogólnie rozumianych umiejętności i postaw, umiejętność dostrzegania i analizowania problemów, analizowanie informacji, podejmowanie decyzji |
opis sytuacyjny dla każdego uczestnika |
Metoda inscenizacji |
cele jak w metodzie sytuacyjnej doskonalenie umiejętności rozwiązywania |
ogólna instrukcja instrukcja indywidualna dla osób inscenizujących |
Metoda ćwiczeń |
kształcenie i rozwój umiejętności i sprawności szkolonych |
opis ćwiczeń, formularze, tabele |
Polecane: https://kursyzawodowe.com.pl/oferta/kurs-montazu-klimatyzacji
Polecane: https://rario.pl/ps5-na-raty-0/