Początki marketingu internetowego

Polecane: Pozycjonowanie lokalne stron WWW

Internet ma coraz większe znaczenie dla działań marketingowych każdej firmy. Zagonieni w codzienności i zmęczeni ciężką pracą klienci zauważają, że korzystając z Internetu można zaoszczędzić dużo czasu. Zamiast spędzać czas na bieganiu pomiędzy sklepami mogą sprawdzić, kto oferuje produkt, który ich interesuje, zobaczyć jego zdjęcie, a nawet kupić. Nie wszystko można sprzedawać w Internecie, ale nie tylko o to tutaj chodzi.

Zakup produktów luksusowych zwykle poprzedzony jest wnikliwą analizą jakości i ceny przez konsumenta. Internet jest w tym najlepszy. Informacje przekazywane poprzez sieć docierają błyskawicznie na każde żądanie odbiorcy, są na bieżąco uaktualniane, a koszt ich dystrybucji jest znikomy. To właśnie wyróżnia ten środek od innych mediów. To nie nadawca decyduje o tym, co klient ogląda w Internecie. Informacje te są wynikiem świadomych działań.

Poniżej przedstawione zostały podstawowe narzędzia promocji internetowej:
• Pozycjonowanie stron internetowych - technika pozycjonowania strony www wysoko na liście wyszukiwanych stron w wyszukiwarkach i katalogach dla danego słowa kluczowego (frazy)
• Linki, czyli Internetowe PR
• Reklama w Internecie
• Bannery reklamowe
• Sponsorowanie serwisów
• Listy wysyłkowe (SPAM)
• Technika PUSH
• Konkursy i ankiety
• E - mailing
• Programy Partnerskie - są one najdoskonalszą metodą zwiększania dochodów w przypadku sprzedaży przez Internet. Polegają one na zawieraniu umów pomiędzy sprzedawcą a właścicielami stron internetowych, którzy umieszczają baner lub inne połączenie do sklepu sprzedawcy
• E-commerce - wykorzystywanie Internetu do aktywnej sprzedaży własnych wyrobów i usług „za pośrednictwem Sklepu Internetowego”
• M-commerce - elektroniczne wspomaganie szeroko pojętego handlu i biznesu, prowadzone online za pośrednictwem mobilnych terminali telefonii komórkowej

Internet daje firmie handlowej znaczną przewagę polegającą na możliwości obsługi dużej liczby klientów i zleceń za jego pośrednictwem. Bez niego firma obsługuje tylu klientów ilu ma pracowników. Teraz klientów w sieci obsługują programy i nie ma znaczenia dla nowoczesnej technologii czy jest ich kilkudziesięciu czy kilkaset tysięcy. Jest to jedynie kwestia doboru technologii i zainstalowania odpowiedniego sprzętu.

Ustanawiając nowy precedens, w roku 2006 amerykańska wyrocznia marketingowa - Advertising Age przyznała swoją prestiżową nagrodę Agencji Roku konsumentowi! Tradycyjny proces oparty na zdefiniowaniu marketing mix dla określonej, docelowej grupy konsumentów jest już nieważny.

Mimo to, za stwierdzeniami takimi jak konsument jest szefem lub koniec marek, kryje się raczej proces wymyślania marketingu na nowo. Wśród innych wynalazków, wydaje nam się, że jest to najlepiej widoczne na przykładzie szeroko rozprzestrzeniającej się koncepcji shopper marketingu. Podejście to opiera się na nieprzejednanej logice. Polega na pierwotnym zrozumieniu oczekiwań i zachowań kupujących (konsumentów podczas procesu podejmowania decyzji), by w konsekwencji określić marketing mix (produkt, opakowanie, promocja, cena, itp.), który odpowiada ich oczekiwaniom. Jest to problem wyciągania wniosków z luki jaka dzieli wyrafinowane pozycjonowanie marki w zakresie marketingu i fizyczny kontakt konsumenta z tą marką w punkcie sprzedaży. Wyjątki od tej reguły nie są częste, kosztowne i rzadko stosowane.

Shopper marketing nie oznacza więc zmieniania natury, lub nawet rujnowania dotychczasowego podejścia do marketingu, lecz tylko zmiany punktu wyjścia. Odwrócenie procesu konstruowania i promocji marki by uczynić ją bardziej wiarygodną i atrakcyjną dla konsumentów w każdym miejscu, w którym mają z nią styczność ma sens. Dzięki temu marki stają się bardziej spójne, ich raison dtre jest potwierdzona a ich konsumpcji przywrócone zostaje znaczenie. Ten zwrot procesu marketingowego jest tak szybki, że czas potrzebny do uzyskania łatwo mierzalnego przełożenia inwestycji na sprzedaż staje się coraz trudniejszy dla inwestorów.

Wyzwania dla przedsiębiorstw, marek i oczywiście detalistów wykraczają poza marketing. Nikt nie przypuszczał, że tego typu podejście można zastosować tylko w sektorze najlepiej sprzedających się dóbr konsumpcyjnych. Decyzja może dotyczyć jedynie wszystkich działań, jako że jest to przedsięwzięcie dotyczące całej organizacji. W skrócie, ponieważ zmiana może poczekać. Analogicznie niektórzy ludzie czekali z inwestycjami w doskonałe medium informacyjne i dystrybucyjne jakim jest Internet aż osiągnie on dojrzałość i nie udało im się zaistnieć na tym rynku. Firmy muszą zdecydować czy chcą podążać za takimi jak Google, eBay, czy Microsoft, które zostały sławne ponieważ nie bały się zdominować swojego rynku i utrzymywać stałego wzrostu.

Przyjmowanie wobec marek i detalistów tonu dydaktycznego byłoby zbyt łatwe bez zasięgnięcia opinii firm konsultingowych. W rzeczy samej, bardzo zasadne jest zastanawianie się w jakim zakresie firmy badające rynek, agencje reklamowe, czy nawet firmy szkoleniowe oraz firmy aktywujące sprzedaż (poprzez ocenę sekwencji ich procedur) we wprowadzeniu skutecznej strategii shopper marketing.

Marketing strategiczny i marketing operacyjny były zbyt długo stawiane w opozycji do siebie, tak samo jak grupy przemysłowe z detalistami. Świat angielskojęzyczny stworzył na potrzeby rozwiązania tego konfliktu określenie. Od insightów do działania. Poszukiwanie dobrych, różnorodnych pomysłów jest konieczne. Ich praktyczne, spójne I efektywne wdrażanie jest nie mniej istotne.

Wyzwaniem dla zwolenników koncepcji jest zdolność do reagowania na potrzeby klientów poprzez podejście zintegrowane, unikające przeładowania dostawców co prowadziłoby w konsekwencji do utraty mocy i spójności w działaniu. Jeśli agencja ma się dobrze sprawdzić w reorientowaniu firmy na shopper marketing, musi postawić na swoim i przedstawić swoją wizję działania. Jeśli agencja jest zaangażowana w proces na najwyższym poziomie musi być zdolna do przedstawienia rozwiązań dla całego kanału i wszystkich partnerów oraz zaangażowania ich w projekt w celu skrócenia czasu zwrotu z inwestycji i zwiększenia efektywności ich działań (opakowanie, strategia reklamowa, towar, POS/informacja w POS, itp.). Jeśli jest zaangażowana na niższym poziomie, musi koncentrować swoje działania na ważnych inicjatywach.

Polecane: teksty SEO