Wybór oprogramowania i technologii do obsługi e-sklepu cz. 2

Część 2 artykułu pt. Wybór oprogramowania i technologii do obsługi e-sklepu

Raporty
Ilość raportów w programie zależy od potrzeb użytkowników.

Moduł ten może generować następujące rodzaje raportów:
Rejestr dłużników. Wykaz wszystkich klientów, którzy nie dokonali płatności.
Rejestr sprzedaży bez korekt. Wykaz dokumentów sprzedaży za dany okres bez dokumentów korygujących.
Rejestr sprzedaży z korektami. Wykaz dokumentów sprzedaży za dany okres wraz z dokumentami korygującymi.
Rejestr korekt sprzedaży. Pomocniczy raport do rejestru sprzedaży VAT w celu wypełnienia odpowiedniej deklaracji.
Sprzedaż towarów. Ile towarów, jakich i za jaką kwotę sprzedano w danym okresie.
Wyciągi bankowe. Raport z wyciągów bankowych (potwierdzonych płatności za towary).
Źródła pozyskania klientów. Raport pokazuje ilość i ogólną wartość zakupionych towarów z podziałem na poszczególne źródła pozyskania. Dzięki temu raportowi można ocenić, które działania marketingowe mają największą skuteczność.

Przykładowy przebieg operacji zakupu może wyglądać następująco:
Poszukiwanie towaru
Potencjalny klient zamiast szukać interesującego go towaru w tradycyjnym sklepie, szuka go w portalach elektronicznego handlu (sklepach internetowych), mając możliwość porównania w krótkim czasie wielu ofert, cen, itp.
Lista zakupów
Wybierając interesujące opcje (rodzaj towaru, cena, itp.) oraz podając odpowiednie parametry otrzymuje automatycznie wykaz poszukiwanych przez siebie produktów.
Kupno i zapłata
Po wybraniu interesujących towarów następuje zapłata, a ściślej mówiąc - informacja o zapłacie (np. kartą płatniczą lub w inny sposób) trafiając do sprzedawcy - uruchamia cykl obsługi transakcji.
Zamówienie trafia do sprzedawcy
Po zatwierdzeniu transakcji przez klienta, oprogramowanie zarządzające sklepem internetowym, zestawia dokonaną w sieci transakcję informując sprzedawcę, komu i jaki wysłać towar.
Przygotowanie towaru do wysyłki
Jeśli sprzedawca jest producentem (a tak jest najczęściej, gdyż handel internetowy to szansa przede wszystkim dla producentów, którzy w ten sposób mają możliwość dotarcia bezpośrednio do klienta), wysyła towar. Jeśli nie, to konfiguruje go według życzenia klienta u dostawców.
Transport
Niewiele towarów trafia do odbiorcy przez sieć. Większość kupowanych produktów to rzeczy fizyczne, wymagające tradycyjnych sposobów dostawy. Towar jest pakowany, odpowiednio oznaczany i adresowany, a następnie następuje jego wysyłka do zamawiającego. W dużej mierze w modelu handlu elektronicznego dostawy są outsorcowane. Fizycznym dostarczaniem towaru zajmują się firmy kurierskie i spedycyjne lub jest on dostarczany tradycyjną pocztą.
Dostawa i obsługa po sprzedaży
Od czasu złożenia zamówienia, do chwili dostarczenia towaru do klienta upływa, w zależności, od kilku czy kilkunastu godzin, np. internetowy supermarket Peapod, do kilku czy kilkunastu dni. Jeżeli płatność nie nastąpiła wcześniej, to z reguły następuje w momencie odbioru. Inną istotną cechą jest stworzenie odpowiedniego metarynku który ma umożliwiać klientowi łatwiejsze zarządzanie zakupem, a firmie - serwisowanie po zakupie (np. wokół portalu producenta-sprzedawcy samochodów tworzy się metarynek złożony z firm finansujących zakup, serwisujących, dostawców części, firm ubezpieczeniowych, itp.). Z punktu widzenia kupującego zastosowanie sieci zmienia metody dokonywania zakupu. Towar - w postaci zagregowanej informacji o nim - nie spoczywa na półce, ale pojawia się na ekranie komputera. Informacja na temat produktu jest dużo bardziej pełna, niż w transakcji tradycyjnej, co ułatwia podjęcie decyzji. Najlepsze dla klienta rozwiązanie może wybrać program, pod warunkiem wcześniejszego określenia przez kupującego ceny i indywidualnego sprofilowania towaru. Po stronie sprzedawcy, e-handel umożliwia bezpośrednie dotarcie do klienta i szybsze reagowanie na jego potrzeby. Inteligentne oprogramowanie umożliwia indywidualną konfigurację zamówienia tam, gdzie jest to możliwe. Dzięki temu, że informacje i proces obsługi zamówienia mają miejsce w sieci, zmniejszają się koszty. Tak więc elektroniczny handel ułatwia transakcje zarówno kupującemu, jak i sprzedającemu.