Handel i usługi czyli e-commerce w Internecie

Handel i usługi (commerce) to obiecująca, ale mało jeszcze rozwinięta płaszczyzna Internetu. Istnieją tu ograniczenia techniczne i mentalne, tym większe w Polsce, skupiającej się jeszcze na prostym handlem za gotówkę.
Internet jest miejscem działalności gospodarczej, zarówno handlowej (sprzedaży i aukcji), jak i usługowej (bankowość internetowa, ubezpieczenia). Sprzedaż przez Internet stanowi pewną specyficzną formę sprzedaży wysyłkowej, dlatego też zajmują się nią firmy mające pewne doświadczenie w tej branży.

Największym atutem sprzedaży przez Internet są mniejsze koszty operacyjne sklepu internetowego w porównaniu ze sklepem istniejącym fizycznie oraz większy asortyment towarów - idący na świecie w miliony, a w Polsce w dziesiątki tysięcy pozycji. Największym problemem jest promocja takiego sklepu, a także – jak można to zaobserwować w Polsce – jakość prezentacji oferty.

Przyjął się dość powszechny pogląd, że handel prowadzony w Internecie niewiele się różni od sprzedaży wysyłkowej. Jest w tym wiele prawdy. Z punktu widzenia nabywcy jest przecież obojętne, czy zamówienie na produkt składa w formie papierowej, przez telefon czy używa do tego celu sieci komputerowej. W przypadku tych dwóch ostatnich sposobów istotny jest jednakże czas, w jakim zamówienie wpływa do sklepu a co za tym idzie jest realizowane. W niedalekiej przyszłości zakupy sieciowe i telefoniczne nie będą oddzielone, użytkownik będzie miał sposobność rozmowy przez sieć gdy będzie zawierał transakcję.

Jednak Internet daje firmie handlowej znaczną przewagę polegającą na możliwości obsługi dużej liczby klientów i zleceń za jego pośrednictwem. Bez niego firma obsługuje tylu klientów ilu ma pracowników. Teraz klientów w sieci obsługują programy i nie ma znaczenia dla nowoczesnej technologii czy jest ich kilkudziesięciu czy kilkaset tysięcy. Jest to jedynie kwestia doboru technologii i zainstalowania odpowiedniego sprzętu.

To, co dzisiaj oferuje Internet to głównie sprzedaż produktów przemysłu informatycznego i elektronicznego - komputery i oprogramowanie, ale także usługi turystyczne i hotelowe, książki, rozrywka i muzyka. Istotną rolę gra także handel usługami informatycznymi realizowanymi głównie w portalach sieci komputerowych, które stanowią swoistą federację sklepów wirtualnych. Dzisiejsze sklepy internetowe to zazwyczaj centra handlowe przypominające swoim sieciowym wyglądem te prawdziwe. Obok wirtualnych sklepów oferujących realne produkty w takich centrach możemy także spotkać wirtualne banki, serwisy towarzystw ubezpieczeniowych lub punkty sprzedaży biletów kolejowych, lotniczych czy też biletów na imprezy kulturalne czy sportowe. Transakcje zazwyczaj odbywają się tu przy użyciu kart kredytowych przy zastosowaniu protokołu SSL lub za zaliczeniem pocztowym. Oczywistym utrudnieniem jest czas realizacji przesyłki, korzystanie z usług firmy kurierskiej podnosi cenę usługi.

Z punktu widzenia stosowanej obecnie technologii informatycznej koszt zainstalowania sklepu internetowego to wydatek rzędu 40 tys. USD. Składają się na nią przede wszystkim opłaty licencyjne związane z zakupem oprogramowania pozwalającego na wprowadzenie nowoczesnej technologii e-commerce, która pozwala poprawę jakości świadczonych usług świadczonych klientom, otwiera nowe kanały zbytu oferowanych produktów, obniża koszty operacyjne firmy a także koszty zakupów i sprzedaży.

Wprowadzenie takiej infrastruktury informatycznej pozwala na łatwą administrację sklepem, wprowadzanie dużej liczby nowych grup produktów do sprzedaży, łatwość zmiany prezentowanych informacji katalogowych, uniezależnienie się od platform sprzętowych i możliwość tworzenia dużych baz danych dotyczących klientów sklepu i ich upodobań. Stosowanie takiej technologii informatycznej zmienia system logistyki; przy zastosowaniu połączeń ekstranetowych z hurtownikami, firma handlowa może ograniczyć ilość i powierzchnię magazynów do koniecznego minimum.

Firmy nie przygotowane do konkurencji w sieci mogą zostać zepchnięte na margines współczesnego rynku globalnego. Korzystający z Internetu nabywcy nie są powiązani, bowiem z miejscem zakupów i mogą wybierać oferty spośród tysięcy wirtualnych sklepów.

Jest rzeczą oczywista, że nie wszystkie części rynku zmieniają się tak by oferować produkty wyłącznie w sieci. Dzisiejsze komputery nie dają jednak możliwości obcowania z takimi przedmiotami, które tego wymagają w momencie zakupu. Internet może być wykorzystany w takim przypadku do porównania oferty produktów i uzyskania szerokiej informacji na ich temat. I ta możliwość zmienia już zachowania konsumentów na dynamikę rynku.

Najpopularniejszymi usługami oferowanymi przez Internet są usługi finansowe. Coraz większa liczba polskich banków oferuje usługi bankowości internetowej, dzięki którym możemy wykonywać operacje na swoim koncie bankowym nie wstając od komputera, za pośrednictwem przeglądarki WWW. Jest już, w czym wybierać: usługi internetowe oferuje obecnie w Polsce osiem banków, a niewątpliwie będzie ich jeszcze więcej. Spróbujmy, zatem podjąć się małego porównania dostępnych ofert.